Edukacja stażysty oraz asystenta

Edukacja stażysty oraz asystenta

Wiele młodych osób, będących świeżo po studiach oraz byłych piłkarzy marzy o zawodzie trenera, jednak należy przygotować się do tego odpowiednio. W pracy głównego trenera bardzo ważne jest podejście do edukacji stażysty lub asystenta, ponieważ w przyszłości będzie mógł on stanowić dla niego wsparcie w nagłych, nieprzewidzianych i losowych sytuacjach. W zależności od tego jak go przygotuje, takie będzie miał z niego korzyści. Trener główny powinien być zawsze gotowy na różne okoliczności i mieć w głowie 3 różne konspekty, ponieważ nie jest w stanie przewidzieć dokładnie warunków atmosferycznych, liczby obecnych dzieci oraz przebiegu treningu.

Proces wdrażania stażysty:

1. Rozmowa wstępna przed treningiem na temat jego zainteresowań, oczekiwań odnośnie treningu, powodu obecności na stażu, która może przebiegać w swobodnej atmosferze podczas rozkładania i przygotowania boiska do treningu.

2. Podsumowanie po treningu, z uwzględnieniem, które ćwiczenia zrobiły na nim dobre wrażenie, co sądzi o grupie.

3. Zweryfikowanie czy planuje swoją obecność na kolejnym treningu. Jeżeli przejawi taką chęć to przez okres następnego tygodnia będzie występował w roli obserwatora, natomiast główny trener przed każdym treningiem będzie informował go o planowanym przebiegu treningu, sprawdzając przy tym zaangażowanie stażysty.

4. Trener prezentuje i wręcza materiały edukacyjne.

5. Po okresie 2 tygodni stażysta otrzymuje proste zadanie domowe, jakim jest przygotowanie rozgrzewki czyli berka, nad którym będzie miał czas podjąć refleksję przez 3 dni. Kiedy praca zostanie przygotowana, zadaniem stażysty będzie rozpoczęcie treningu poprzez samodzielne poprowadzenie rozgrzewki, bez wcześniejszego uprzedzenia go o tym fakcie. Trener może interweniować tylko w momencie kiedy stażysta niestosownie potraktuje dzieci bądź nie dostosuje poziomu ćwiczeń do możliwości danej grupy wiekowej (np. interwały w grupie 5-latków). W takiej sytuacji może przerwać prowadzoną rozgrzewkę, poprosić stażystę na bok i poprowadzić samodzielnie trening. Po zakończeniu treningu i analizie jego przebiegu tłumaczy co zostało zrobione niewłaściwie, ewentualnie podkreśla mocne strony rozgrzewki.

6. Następuje część główna + prowadzenie.

7. Cały konspekt + prowadzenie.

8. Proces powinien być powtarzany przez około 3 miesiące. Następnie jeżeli stażysta wyrazi chęć oraz otrzyma aprobatę klubu i trenera, może objąć stanowisko asystenta.

9. Od asystenta należy wymagać więcej, ale trzeba go również edukować zgodnie z filozofią klubu oraz filozofią trenera. Warto także stawiać na spotkania integracyjne, pozwoli to na lepszą współpracę i przełamanie barier.

10. Asystent musi być na tyle gotowy żeby będąc sam na treningu poradził sobie z presją, wiedział w jaki sposób ma postępować i przeprowadzał płynnie ćwiczenia. Warto podkreślić, że nie zwalnia to jednak trenera z odpowiedzialności za grupę.

11. Może zdarzyć się, że podczas części głównej trener podzieli uczestników na grupę mniej i bardziej zaawansowaną, w zależności od ich umiejętności i przygotowania, wówczas trener i asystent będą pracować osobno.

12. Po roku doświadczenia, asystent, który będzie miał UEFA C, będzie mógł objąć grupę z nowego naboru, pod okiem swojego trenera opiekuna.

Proces edukacji stażysty asystenta jest niezwykle istotny. Niestety na początku kariery trenerskiej, większość osób robi to z pasji niż z powodów finansowych, ponieważ staż jest bezpłatny, a późniejsze wynagrodzenie niewielkie. Dlatego dużo zależy od trenera przygotowującego aby zaszczepił chęć do dalszej edukacji i motywował stażystę do kontynuowania pracy z młodzieżą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami, promocjami i najważniejszymi wydarzeniami.

Zapisz się do newslettera

Zobacz również

Widzałeś już książkę?

Powrót do góry